برخی از لپ تاپ ھا قابلیتی دارند که به موجب آن دستگاه می توانند در شرایط گوناگون به طور خودکار و یا دستی از استراتژی عملکردی کارت گرافیک ھای مجتمع و یا اختصاصی استفاده کند. در این شرایط یک کارت گرافیک در دستگاه به کار گرفته شده که بنا به وضعیت موجود می تواند رفتاری مانند یک کارت گرافیک مجتمع (استفاده از رم سیستم و CPU) و یا یک کارت گرافیک اختصاصی (استفاده از رم اختصاصی خود) را از خود نشان دھد. در این شرایط اگر به انجام فعالیت ھای روزمره و نه ندان سنگین گرافیکی بپردازید، کارت گرافیک دستگاه شما مانند یک کارت گرافیک مجتمع عمل نموده و بدین ترتیب میزان گرمای تولیدی سیستمی و مصرف انرژی باتری آن فوق العاده کاھش خواھد یافت، اما چنانچه برنامه ھای سنگین گرافیکی و یا بازی ھای پر گرافیک و حجیم را اجرا نمایید کارت گرافیک دستگاه شما استراتژی عملکرد کارتھای گرافیک اختصاصی را در پیش گرفته و از رم اختصاصی خود به منظور پردازش اطلاعات استفاده خواھد کرد. در این شرایط مطمئنا توان پردازش گرافیکی دستگاه شما به طور قابل توجھی افزایش خواھد یافت، اما به مراتب میزان گرمای تولیدی و مصرف انرژی باتری دستگاه نیز افزایش می یابد.
مقدمه
مطمئنا برای شما ھم پیش آمده که با دو عبارت "Graphic Integrated " یا "DedicatedGraphic" مواجه شوید. این عبارات بیشتر در بیان خصوصیات و مشخصات پردازنده ی گرافیکی لپ تاپ ھا مورد استفاده قرار می گیرند، اما آیا تاکنون تفاوت مابین این دو کارت گرافیک یا پردازنده ی گرافیکی را می دانستید؟ این مقاله قصد دارد که تفاوتھای مابین این دو نوع از پردازندهھای گرافیکی یا کارت گرافیک را بیان کند. به صورت کلی با معرفی ھر یک از این دو نوع پرازنده گرافیک تفاوتھای مابین آن ھا نیز برای شما قابل درک خواھند بود. ھر یک از این دو پرازنده گرافیک مزیتھا و معایب منحصربه فرد خویش را خواھند داشت. مناسب بودن ھر یک از این دو نوع پرازنده گرافیک برای شما رابطهی مستقیمی به نوع استفادهی شما از دستگاه و نیازھای شما خواھد داشت.
۷۱ سال پیش در چنین روزی دنیای کامپیوتر اولین Bug را تجربه کرد.
در زبان انگلیسی Bug به معنی حشره است. اما چرا در علم کامپیوتر به اشکالات یک برنامه Bug میگوییم؟ در سال 1945 مهندسان دانشکده ی هاروارد یک حشرهی بزرگ را در کامپیوتر Harvard Mark II پیدا کردند.
حالا مسئله مهم دیگه ای که هست اینه که ، حافظه GDDR3 توی یه کلاک پالس 2 بار و GDDR5 توی یه کلاک پالس 4 بار دیتا رو انتقال میده یعنی اگه کلاک پالس 1000 مگاهرتز باشه ، توی GDDR3 عملا 2000 و توی GDDR5 عملا 4000 مگاهرتز میشه . به این مقدار میگن کلاک پالس موثر !
همانطئر که میدانید حافظه گرافیکی ( همون 2 گیگ و 4 گیگ و ... ) ملاک درستی برای تعیین قدرت یا عملکرد کارت گرافیک نیست اما بازهم خیلی ها برای مقایسه دو تا کارت گرافیک حافظه هاشون رو برابر هم قرار میدن . به همین دلیل لازمه بگم که صرفا اندازه حافظه گرافیکی مهم نیست بلکه پهنای باند حافظه کارت گرافیک معیار درستی برای سنجش عملکرد گرافیک محسوب میشه .
همونطور که پردازنده اصلی یا CPU نیاز به رم RAM داره تا دستورالعمل ها رو سریع تر انجام بده ، پردازنده گرافیکی یا GPU هم به حافظه RAM نیاز داره . اگه نمی دونید پردازنده چرا به رم نیاز. تکنولوژی به کار رفته داخل حافظه های رم چه برای CPU و چه برای GPU به DDR معروفه . فقط حافظه استفاده شده مخصوص پردازنده گرافیکی رو GDDR میگن . اینکه میگن گرافیک من 2 گیگه یا 4 گیگه منظورشون مقدار همین GDDR هست .
باس کارت گرافیک چیست ؟ گرافیک 256 بیت و 128 بیت چه فرقهایی دارند ؟
باس کارت گرافیک یکی از ابهاماتی هست که موقع خرید کارت گرافیک واستون پیش میاد .
حتماً باید آخرین نسخه از درایور کارت گرافیکتان را برای سیستم عامل خود دانلود و نصب کنید. درایور نرم افزاری است که رابط سخت افزار و سیستم عامل بوده و بدون وجود آن قادر نخواهید بود از کارت گرافیک و قابلیتهایی مثل SLI استفاده کنید.
پل ارتباطی یا SLI Bridge قطعهای است که کارت گرافیکها را به یکدیگر وصل میکند و به این ترتیب این کارتها میتوانند در ارتباط با یکدیگر فعالیت کنند. معمولاً همراه با مادربورد خریداری شده، اگر از SLI پشتیبانی کند، یک SLI Bridge هم به شما داده خواهد شد.
کارتهای گرافیکی
کارت گرافیکهای خریداری شده همگی باید از قابلیت SLI پشتیبانی کنند و بسیار مهم
است که پردازنده گرافیکی (GPU) آنها از یک مدل باشد.
گر میخواهید سیستمی با قابلیت SLI راه اندازی کنید، باید چند شاخصه مهم را در نظر داشته باشید تا سیستمان سازگاری مناسب را داشته باشد:
مادربورد
مادربورد (Motherboard) شما باید از قابلیت NVIDIA SLI پشتیبانی کرده و بیش از یک شیار PCI Express (به اختصار PCI-E) که کارتهای گرافیک بر روی آن نصب میشوند، داشته باشد.
رندرینگ فرم جایگزین (ARF)
درحالت Alternate Frame Rendering یا به اختصار AFR، بجای این که فریم به قسمتهای مساوی تقسیم شود، هر پردازنده گرافیکی یک فریم را به صورت کامل اما به نوبه رندر خواهد کرد.
حالت ضد لبه (AA)
در حالت Anti Aliasing یا به اختصار AA، هدف کار افزایش نرخ فریم نیست بلکه هدف افزایش کیفیت تصویر است. با یک کارت گرافیک تک پردازندهای، لبههای هر پیکسل معمولاً میتواند تا ۴ برابر بدون لبه تر شود. یعنی با مقایسه پیکسلهای اطراف یک پیکسل، رنگشان متعادل میشود تا کیفیت تصویر بهتری داشته باشیم.
با داشتن چندین کارت گرافیک به صورت همزمان کارایی سیستم بالا خواهد رفت. اما این افزایش کارایی حالتهایی دارد که عبارت اند از:
تقسیم رندرینگ تصاویر بین کارتها (SFR)
سیستمهایی با فناوری SLI معمولاً با اصطلاح "n-Way SLI" شناخته میشوند. Two-Way SLI برای سیستمهایی به کار گرفته میشود که دو کارت گرافیک با استفاده از قابلیت اس ال آی به هم وصل شده باشند.
تکنولوژی SLI چیست؟
SLI مخفف عبارت "Scalable Link Interface" به معنی "لینک رابط مقیاس پذیر" بوده و یک قابلیت و تکنولوژیای است که در اختیار شرکت انویدیا (NVidia) بوده و توسط آن میتوان چندین کارت گرافیک با واحد پردازنده گرافیکی (GPU) یکسان را به یکدیگر وصل کرد
پست اصلی: کارت گرافیک یا پردازشگر گرافیکی (GPU) چیست؟
واحد پردازش گرافیکی یا جی پی یو یک چیپ الکترونیکی است که با محاسبات بسیار زیاد، [اغلب] برای رندرینگ یا ارائه ماشینی تصاویر مورد استفاده قرار میگیرد و با استفاده از آنهاست که میتوانید
مخفف Display Port می باشد. کانکتور ویدئویی جدیدی است که بر روی ابزارهای مدرن تر و جدید تر خصوصا لپتاپها ارائه میشود و هدف از طراحی و ارائهاش تکرار موفقیت DVI و VGA بر روی کامپیوترها است، اما میتوان گفت هنوز به اندازه DVI و HDMI پذیرفته نشده است.
HDMI
مخفف High Definition Multimedia Interface می باشد. بهترین روش برای اتصال کامپیوتر به تلویزیون و نمایشگر است. HDMI پورت و کابل پیش فرض بر روی بسیاری از HDTV های جدید، پخش کنندههای بلوری، اپل تیوی،
پورت DVI
مخفف Digital Visual Interface می باشد. یکی از بهترین روش ها برای اتصال تلویزیونها از نوع HDTV به کامپیوتر است. در تبدیل اطلاعات دیجیتال به آنالوگ کمی کیفیت تصویر افت پیدا می کند. برای جلوگیری از این افت کیفیت شما میتوانید از خروجی های DVI که خروجی دیجیتال تصویری هستند استفاده کنید.
مخفف Separated Video می باشد. یکی از روش های معمول برای اتصال کامپیوتر به تلویزیون استفاده از کابل S-Video میباشد
پورت VGA
اغلب كارت ها از یك كانكتور پانزده پین استفاده می كنند. كانكتورهای فوق VGA یا Video Graphic Array نامیده می شوند. پورت VGA در LCD با کابل معروف آبی رنگ (VGA) با پورت VGA کارت گرافیک در ارتباط است و اطلاعات تصویر و شدت رنگ مربوط به سه رنگ اصلی RGB را از طریق پین های خود از کارت گرافیک دریافت می کند.
در ابتدا باید به دو نکته توجه کنید.
در تکنولوژی آنالوگ مقدار ولتاژ ها روی نمودار اهمیت دارد.
در تکنولوژی دیجیتال (0 و 1) تنها این نکته اهمیت دارد که ولتاژ اعمال کنیم یا نکنیم.
به نمودار DAC تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال زیر توجه کنید.
مخفف Digital To Analog Converter می باشد و مبدل اطلاعات دیجیتال به آنالوگ است. تبدیل كننده فوق را RAMDAC نیز می گویند.