loading...

تعمیرات و اموزش

مادر برد

مهدی اکبری بازدید : 155 یکشنبه 28 آذر 1395 زمان : 9:06 نظرات (0)

خرابی مادربرد مشکل عدم تصویر و عدم روشن شدن  No Power & No boot

در مرحله اول: 

این مشکل می تواند از vga-hdd-پاور ساپلای -سی دی رام کابل برق و مودم و هر چیزی دیگر که با برق 12 ولت کار می کند باشد. 

این مرحله باید چک شود اگر تمامی موارد ابلا صحیح بودند و مشکلی نداشتند به مرحله دوم بروید. 

در مرحله دوم: 

تمامی قطعات چک شدند و سالم بودند فقط cpu و مادربرد باقی مانده اند که باید چک شوند. 

در این مرحله باید مراحل زیر چک شود:                                                                                                                                                  

مهدی اکبری بازدید : 78 دوشنبه 22 آذر 1395 زمان : 9:02 نظرات (0)

شاید خیلی از شماها بدونید که رم دو کاناله بهتر از تک کاناله اما قبل از هر چیزی توصیه می کنم پست تکنولوژی Dual Channel  چیست و چگونه کار می کند را در کانال سرچ کنید و بخونید تا بدونید دقیقا چه اتفاقی میفته که عملکرد کلی سیستم با رم دو کاناله افزایش پیدا میکنه . به زبون ساده ، با استفاده از رم دو کاناله ، پهنای باند ارتباطی بین حافظه رم و کنترل کننده رم دو برابر میشه و اینجوری اطلاعات با سرعت بیشتری رد و بدل میشن . استفاده از رم دو کاناله در اجرای محاسبات سنگین و نرم افزارهای منطقی و محاسباتی تاثیر خیلی خوبی داره اما در اجرای بازی چطور ؟

مهدی اکبری بازدید : 82 دوشنبه 15 آذر 1395 زمان : 17:06 نظرات (0)

فرق حافظه رام با حافظه رم یکی از مهمترین سوالاتیه که خیلی راجبشون دقیق نمی دونند . بخاطر تشابه اسمی که ROM و RAM به هم دارن خیلی ها گیج میشن و نمی دونن که تفاوت رام و رم چیه . تو این پست به صورت کوتاه در مورد تفاوت حافظه رام ROM و رم RAM صحبت میکنم .

مهدی اکبری بازدید : 86 شنبه 06 آذر 1395 زمان : 16:33 نظرات (0)

قبلا اگه کسی خاطرش باشه ماژول رم های کامپیوتر فقط در یک طرف خودشون پین داشتن که بهشون می گفتن SIMM یا Single In-line Memory Module . خب این مسئله باعث می شد رم ها باس ۳۲ بیتی داشته باشن و برای افزایش پهنای باند مجبور بودید از چندتا رم استفاده کنید که خب نهایتا پردازنده بیشتر درگیر کنترل رم ها بود . واسه رفع این مشکلات ماژول رم ها رو دو طرفه پین زدن . الان اگه به رم کامپیوتر خودتون نگاه کنید می بینید که در دوطرف RAM پین های طلایی وجود داره . اینو بهش می گن DIMM یا Dual In-line Memory Module . تکنولوژی DIMM مخصوص رم های کامپیوتره .

مهدی اکبری بازدید : 61 شنبه 06 آذر 1395 زمان : 16:27 نظرات (0)

چند وقت پیش یکی یه سوالی کرد به خودم واجب دونستم این پست رو بنویسم  پرسیده بود که من می تونم رم لپ تاپ رو در بیارم و بزارم روی مادربورد کامپیوتر ؟ آخه لپ تاپم دیگه به دردم نمی خوره 

واسه همین مسئله گفتم شاید خیلی ها ندونن که فرق رم لپ تاپ با رم کامپیوتر چیه .

رم RAM لپ تاپ چیست ؟ 

مهدی اکبری بازدید : 64 چهارشنبه 26 آبان 1395 زمان : 10:07 نظرات (0)

برای این که سیستم عامل با موفقیت بر روی سیستم UEFI نصب شود چه شرایطی لازم است؟   

1- نوع دیسک.     

باید از نوع GPT باشد.

تصاویر زیر گویای این شرط از نصب ویندوز بر روی سیستم UEFI است:

تصویر اول: ویندوز نمی تواند بر روی دیسک نصب شود، چون از نوع MBR است. در سیستم های EFI، ویندوز تنها بر روی دیسک GPT قابل نصب است.

دکمه Next غیر فعال است.

 

مهدی اکبری بازدید : 70 چهارشنبه 26 آبان 1395 زمان : 9:54 نظرات (0)

در مادربرد های قدیمی BIOS در حافظه ROM بر روی مادربرد قرار داشت. در مادربردهای جدیدتر، BIOS در حافظه Flash (و همچنان بر روی BIOS !!!) قرار دارد. قرار گرفتن BIOS در حافظه Flash این امکان را فراهم می کند تا راحت تر بتوان بایوس BIOS را Update کرد و Feature های جدید به آن افزود و باگ های آن را زدود. البته خطر آلوده شدن BIOS توسط فرم Rootkit های بایوسی هم از معایب قرار گرفتن BIOS در حافظه Flash است.

مهدی اکبری بازدید : 79 چهارشنبه 26 آبان 1395 زمان : 9:51 نظرات (0)

با یوس BIOS یا Basic Input/Output System نوعی Firmware یا میان افزار است و اولین برنامه ای است که پس از روشن شدن کامپیوتر، اجرا می شود. این Firmware درون چیپی بر روی مادربورد قرار دارد. BIOS وظیفه راه اندازی اولیه و تست سلامت قطعات ضروری سیستم را به عهده دارد و پس از آن که مطمئن شد همه قطعات سالم هستند و مشکلی ندارند، سیستم عامل را پیدا کرده و کنترل سیستم را به او می سپارد.     

اگر کامپیوتر را به عنوان یک خانه در نظر بگیریم، در این صورت می توانیم BIOS را به عنوان سرایدار این خانه به شمار آوریم، سرایداری که قبل از تحویل خانه به صاحب خانه (سیستم عامل)، چک می کند تا خانه، هیچ عیب و ایرادی نداشته باشد و خانه ای بی نقص را تحویل صاحب خانه دهد.

مهدی اکبری بازدید : 62 چهارشنبه 28 مهر 1395 زمان : 10:23 نظرات (0)

جدای از ورژن های استاندارد USB ، چندین نوع یا Type از USB داریم :     

■  پورت USB Type A که همین پورت USB معروفی هست که در کامپیوتر یا لپ تاپ می بینید

■ پورت USB Type B   که در پرینتر و اسکنر ها استفاده میشه

و نسخه های مایکرو و مینی از هر کدوم . مثلا کانکتور Micro USB شارژر گوشی موبایل تون از نوع Micro type B هست 

مهدی اکبری بازدید : 97 دوشنبه 19 مهر 1395 زمان : 8:30 نظرات (0)

همانطور که گفتم و می دونید ترانزیستور در پردازنده ها بیشتر به عنوان سوئیچ یا کلید قطع و وصل عمل می کنه . ترانزیستور ها 3 تا ناحیه کاری دارن : فعال ، اشباع و قطع . در این مورد ما با حالت قطع و اشباع کار داریم .

مهدی اکبری بازدید : 48 دوشنبه 19 مهر 1395 زمان : 8:26 نظرات (0)

حال چرا از ترانزیستور های Mosfet در پردازنده ها استفاده می شود ؟ این مسئله به تفاوت های اساسی بین این نوع ترانزیستور با دیگر ترانزیستور ها بر می گردد. ترانزیستور های ماسفت سرعت بیشتری در سوئیچ کردن دارند  که این مسئله به ساختار درونی ترانزیستور بر می گردد و از آنجا که سرعت پردازنده ارتباط مستقیم با این سوئیچ ها دارد پس بهتر است از ماسفت استفاده شود . جریان ورودی ماسفت تقریبا صفر است یعنی جریانی نمی کشد و در نتیجه تلفات خیلی کمتری دارد . هنگام سوئیچ تقریبا افت ولتاژی بین پایه درین و سورس نیست و این یعنی تلفات کمتر . اگر برای مثال مثل ترانزیستور های bjt هنگام سوئیچ افت ولتاژی داشتیم ، فکر کنید در مقیاس میلیونی از این ترانزیستور ها چه توانی تلف می شد .

مهدی اکبری بازدید : 46 دوشنبه 19 مهر 1395 زمان : 8:21 نظرات (0)

در سر تا سر این مقاله به زبان ساده صحبت کردم تا برای افراد غیر متخصص قابل درک باشه . اساتید ناراحت نشن  وقتی صحبت از خرید لپ تاپ ،  کامپیوتر و یا موبایل می شود اولین معیاری که به ذهن ما می رسد پردازنده یا پروسسور آن وسیله است . این مسئله طبیعی است چون همواره پردازنده را قلب یا مغز آن دستگاه خطاب می کنند و این تعبیر درست هم هست . تمام دستوراتی که شما از طریق موس ، کیبورد ها ، بررسی مفید و مختصر انواع کیبورد، قلم نوری ، صفحه لمسی و ... چرا باید مانیتور لمسی بخریم ؟ مزایا و فواید مانیتورهای به  دستگاه وارد می کنید در پردازنده مورد پردازش قرار می گیرد . پردازنده به نوعی با تمام قطعات دیگر روی مادربورد ارتباط بر قرار می کند .

در چند سال اخیر با ظهور تکنولوژی های جدید در روش ساخت قطعات الکترونیک ، وسایل الکترونیکی وارد مرحله جدیدی شدند . ظهور تبلت ها و اولترابوک ها و همچنین گوشی های هوشمندی که امروزه از آنها صحبت می شود ،

مهدی اکبری بازدید : 56 شنبه 17 مهر 1395 زمان : 10:37 نظرات (0)

یکی از سوالاتی که ازم زیاد پرسیدن اینه که آیا حافظه RAM به خنک کننده یا هیت سینک نیاز داره یا نه ؟ همونطور که می دونید و می بینید روی بعضی از رم ها یه فلز گرماگیر تعبیه شده اما آیا واقعا رم انقدر داغ می کنه که نیاز به گرماگیر داشته باشه ؟ خیلی خلاصه و مفید توضیح میدم .     

رم RAM قطعه ای کاملا الکترونیکی هستش یعنی مثل هارد قسمت مکانیکی نداره که در اثر کارکرد زیاد گرم بشه یعنی 

تاثیر خنک کننده در حافظه 

مهدی اکبری بازدید : 154 شنبه 10 مهر 1395 زمان : 7:43 نظرات (0)

خیلی مواقع دیدم که دوستان و آشنایانم نمی دونن که فلش مموری یا حالا کابل شارژر usb رو به کدوم پورت USB باید وصل کنن ، پورت USB پشت کامپیوتر یا پورت USB جلوی کیس . خیلی ها هم نمی دونن که تفاوت پورت USB پشت کامپیوتر با پورت USB جلوی کیس دقیقا تو چیه ؟ تفاوت عجیب و غریبی نداره و خیلی ها هم می دونن و من هم برای اون دسته از افراد که به هر دلیلی نمی دونن در ادامه توضیح میدم .

مهدی اکبری بازدید : 99 یکشنبه 04 مهر 1395 زمان : 8:52 نظرات (0)

تصور غلط در مورد سرعت کلاک پالس CPU  

چند سال پیش ، مقایسه دو تا کامپیوتر یا لپ تاپ خیلی ساده بود . فقط کافی بود سرعت کلاک پالس دو تا پردازنده رو مقایسه کنید و هرکدوم که بیشتر بود به طور قطع ، عملکرد بهتری داشت . اما الان دیگه فرق میکنه . جالبه که همین الان هم خیلی ها اگه بخوان دو تا دستگاه بی ربط رو مقایسه کنن ، یکی از مهم ترین معیارهاشون ، همین سرعت کلاک پالس پردازنده است . 

مهدی اکبری بازدید : 77 چهارشنبه 31 شهریور 1395 زمان : 8:37 نظرات (0)

کرنل واسط بین اپلیکیشن‌ها و سخت افزارها است؛ یعنی هر درخواستی که هر یک از اپلیکیشن‌ها (حتی منابع خود سیستم عامل) برای استفاده از منابع سخت افزاری داشته باشد، ابتدا به کرنل فرستاده می‌شود تا مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد. کرنل همچنین وظایف دیگری نیز بر عهده دارد؛ از جمله مدیریت منابع سیستم، آماده سازی سیستم عامل و برنامه‌ها، مدیریت آدرس‌ها و حافظه RAM و... .

مهدی اکبری بازدید : 60 دوشنبه 29 شهریور 1395 زمان : 9:58 نظرات (0)

هرچی جلوتر میریم پردازنده ها ظریف تر ، کم مصرف تر ، قدرتی تر و خلاصه صفت های خوبشون بیشتر میشه . این سوکت ها  باید میزبان همین پردازنده های جدید و عجیب و غریب بشن ، پس اگه تعداد پایه ها و شکل و شمایل یه پردازنده تغییر کنه ، سوکت اون CPU هم باید تغییر کنه تا با هم Match بشن . 

مهدی اکبری بازدید : 58 دوشنبه 29 شهریور 1395 زمان : 9:41 نظرات (0)

■ سوکت LGA 1155  - سوکت H2

سوکتی که در سال 2011 و بعد از 1156 اومد 1155 بود که مخصوص نسل های سندی بریج و آی وی بریج بود . از سلرون تا Core i7 . این سوکت 1155 تا خار فلزی داره .

مهدی اکبری بازدید : 62 دوشنبه 29 شهریور 1395 زمان : 9:33 نظرات (0)

نه من حوصلشو دارم و نه خود شما که از بچگی های سوکت شروع کنیم به گفتن . سوکت هایی که الان رو بورسه و در آینده استفاده میشه مهم تره و منم میرم سراغ همونا . ضمن اینکه کافیه که بدونید کدوم سوکت جدید تر یا قدیمی تره و مخصوص کدوم نسله ، همین .

سوکت های زیر همگی مخصوص دسکتاپ هستن چون همه درگیر سوکت دسکتاپن تا لپ تاپ یا سرور .

مهدی اکبری بازدید : 70 دوشنبه 29 شهریور 1395 زمان : 9:28 نظرات (0)

در یک کلمه خیر ، خیلی از افراد رو دیدم که اصلا نمی دونن چنین مسئله ای هم می تونه وجود داشته باشه که مادربوردی از پردازنده ای ساپورت نکنه . خیلی ها فکر میکنن پردازنده های جدید با مادربورد های جدید سازگاری دارن و هیچ محدودیتی هم این وسط وجود نداره . اما حقیقت اینه که پلتفرم AMD و طراحی پین های پردازنده های AMD با پردازنده های اینتل فرق داره . مثلا شاید پایه تغذیه پردازنده AMD پین 40 باشه اما در پردازنده اینتل پین 180 باشه   ( مثال زدم ) . به خاطر همین مسئله تو بازار دو مدل مادربورد داریم ، یکی مادربوردهای اینتلی و اون یکی هم مادربورد های با سوکت مخصوص پردازنده های AMD . پس هنگام خرید مادربورد و یا CPU حتما به این مسئله دقت کنید .

مهدی اکبری بازدید : 56 دوشنبه 29 شهریور 1395 زمان : 9:21 نظرات (0)

 انواع سوکت پردازنده های اینتل  

خیلی ها سوال کرده بودن که آیا میشه پردازنده core i7 رو روی مادربوردی که پردازنده core i3 و یا core i5 داره سوار کرد و استفاده کرد ؟ جواب این سوال به نوع و شماره سوکتی است که مادربورد شما داره . پردازنده ها به دلیل اهمیت بالا یی که در پردازش اطلاعات کامپیوتری دارن ، همیشه مورد تجزیه و تحلیل و همچنین بهینه سازی قرار میگیرن پس طبیعی هست که شکل و شمایل اونا و تعداد پایه های پردازنده دچار تغییر و تحول قرار بگیره ، 

مهدی اکبری بازدید : 57 دوشنبه 29 شهریور 1395 زمان : 9:19 نظرات (0)

گفتم که داخل چیپ ست های رم کامپیوتر و لپ تاپ ، ترکیبی از ترانزیستور و خازن هست که مامور نگهداری بیت ها هستند . خازن ها شارژ و دشارژ میشن . شارژ که میشن یعنی بیت روشن یا 1 منطقی یا 5 ولت و وقتی دشارژ میشن یعنی بیت خاموش یا 0 منطقی یا 0 ولت . ترانزیستور هم به عنوان سوئیچ عمل میکنه و به مدارات کنترل اجازه میده تا اطلاعات موجود در خازن ها رو بخونن و یا تغییر بدن .

مهدی اکبری بازدید : 69 دوشنبه 29 شهریور 1395 زمان : 9:16 نظرات (0)

■ عمل ریفرش در SRAM ها انجام نمیشه ضمن اینکه سرعت شارژ و دشارژ شدن خازن در DRAM هم یه مقدار زمان بر هست ( در حد نانو و پیکو ثانیه ) به همین دلیل سرعت SRAM بیشتر از DRAM هست .    

■ هر کدوم از خونه های حافظه SRAM از 6 عدد ترانزیستور تشکیل شده که خب حجم بیشتری نسبت به یه خازن و ترانزیستور اشغال می کنه . پس SRAM حجم بیشتری رو اشغال میکنه . مثلا اندازه ماژول 4 گیگی SRAM قطعا از ماژول 4 گیگی DRAM بزرگتره .

مهدی اکبری بازدید : 60 دوشنبه 29 شهریور 1395 زمان : 9:00 نظرات (0)

واژه SRAM مخفف Static Random Access Memory هست . برخلاف رم داینامیک ، در حافظه رم SRAM دیگه نیازی به ریفرش اطلاعات نیست چون مکانیزم نگهداری بیت ها فرق می کنه . در SRAM ها برای نگهداری هر بیت از 6 عدد ترانزیستور استفاده میشه .

مهدی اکبری بازدید : 71 دوشنبه 29 شهریور 1395 زمان : 8:52 نظرات (0)

اگه نمی دونید لازمه بگم که دو مدل حافظه رم RAM وجود داره . یکی حافظه DRAM و یکی هم حافظه SRAM . در ادامه 

درباره حافظه DRAM 

واژه DRAM مخفف عبارت Dynamic Random Access Memory هست . اون RAM که مشخصه چیه دیگه قبلا در مورد حافظه رم توضیح دادم که پیشنهاد می کنم حتما حتما بخونید :  

مهدی اکبری بازدید : 101 پنجشنبه 25 شهریور 1395 زمان : 8:45 نظرات (0)

تکنولوژی ساخت  GDDR گرون تره .

■  حافظه DDR در ساخت رم کامپیوتر و GDDR در ساخت حافظه گرافیکی استفاده میشه .

مهدی اکبری بازدید : 77 پنجشنبه 25 شهریور 1395 زمان : 8:43 نظرات (0)

جدیدترین تکنولوژی در حافظه های گرافیکی تا به امروز GDDR5 هست . حافظه های گرافیکی که به 1.5 ولت برای کار نیاز دارن و از  این رو بهترین گزینه برای استفاده در لپ تاپ ها و دستگاه های همراه دیگه هستن . شرکت AMD اولین گرافیک خودش رو با نام Radeon HD 4870 روونه بازار کرد که اولین کارت گرافیک با حافظه GDDR5 در دنیا محسوب میشه .

مهدی اکبری بازدید : 53 پنجشنبه 25 شهریور 1395 زمان : 8:38 نظرات (0)

این حافظه گرافیکی توسط دو شرکت Nvidia و شرکت ATI معرفی شد اما انویدیا خیلی از GDDR4 استقبال نکرد و تصمیم به کار بر روی GDDR3 گرفت و بیشتر کارت های گرافیک خودش رو حتی با وجود تکنولوژی GDDR4 با حافظه گرافیکی GDDR3 روونه بازار کرد . یک سال نشد که GDDR5 معرفی شد و GDDR4 به کلی سوت شد !

مهدی اکبری بازدید : 60 پنجشنبه 25 شهریور 1395 زمان : 8:36 نظرات (0)

حافظه گرافیکی GDDR3 توسط شرکت  ATI و با همکاری. JEDEC ( انجمن تکنولوژی حالت جامد قطعات نیمه هادی ) طراحی و معرفی شد اما اولین شرکتی که از GDDR3 استفاده کرد شرکت انویدیا بود . کارت های گرافیک Geforce FX 5700 Ultra و همچنین Geforce 6800 Ultra اولین کارت های گرافیکی بودن که از GDDR3 بهره بردن . ATI هم بعد از اون با سری Radeon X800 از تکنولوژی که خودش ساخته بود رونمایی کرد . بیشترین حافظه گرافیکی مورد استفاده در کارت های گرافیکی همین GDDR3 هست .  

مهدی اکبری بازدید : 77 پنجشنبه 25 شهریور 1395 زمان : 8:33 نظرات (0)

حافظه گرافیکی GDDR2 توسط شرکت انویدیا معرفی شد . حافظه گرافیکی که ولتاژ کاری 2.5 ولت داشت ( ولتاژ هسته و ولتاژ بافرهای ورودی ) که برابر با نسل قبلی حافظه گرافیکی یعنی DDR بود اما در کلاک پالس بالاتری کار می کرد که با این احتساب ، گرمای زیادی تولید می کرد 

مهدی اکبری بازدید : 54 پنجشنبه 25 شهریور 1395 زمان : 8:28 نظرات (0)

بررسی انواع حافظه گرافیکی GDDR  

در پست دیروز درباره باس کارت گرافیک صحبت کردم حال درباره تکنولوژی GDDR توضیحاتی می دم . با من همراه باشید 

احتمالا تا حالا یک بار هم که شده عبارت GDDR رو شنیدید یا دیدید .

مهدی اکبری بازدید : 130 چهارشنبه 24 شهریور 1395 زمان : 9:43 نظرات (1)

‌ ۷۱ سال پیش در چنین روزی دنیای کامپیوتر اولین Bug را تجربه کرد.   

در زبان انگلیسی Bug به معنی حشره است. اما چرا در علم کامپیوتر به اشکالات یک برنامه Bug میگوییم؟ در سال 1945 مهندسان دانشکده ی هاروارد یک حشره‌ی بزرگ را در کامپیوتر Harvard Mark II پیدا کردند.

مهدی اکبری بازدید : 184 چهارشنبه 24 شهریور 1395 زمان : 9:35 نظرات (0)

حالا مسئله مهم دیگه ای که هست اینه که ، حافظه GDDR3 توی یه کلاک پالس 2 بار و GDDR5 توی یه کلاک پالس 4 بار دیتا رو انتقال میده یعنی اگه کلاک پالس 1000 مگاهرتز باشه ، توی GDDR3 عملا 2000 و توی GDDR5 عملا 4000 مگاهرتز میشه . به این مقدار میگن کلاک پالس موثر !   

مهدی اکبری بازدید : 101 چهارشنبه 24 شهریور 1395 زمان : 9:29 نظرات (0)

همانطئر که میدانید حافظه گرافیکی ( همون 2 گیگ و 4 گیگ و ... ) ملاک درستی برای تعیین قدرت یا عملکرد کارت گرافیک نیست اما بازهم خیلی ها برای مقایسه دو تا کارت گرافیک حافظه هاشون رو برابر هم قرار میدن . به همین دلیل لازمه بگم که صرفا اندازه حافظه گرافیکی مهم نیست بلکه پهنای باند حافظه کارت گرافیک معیار درستی برای سنجش عملکرد گرافیک محسوب میشه . 

مهدی اکبری بازدید : 200 چهارشنبه 24 شهریور 1395 زمان : 9:26 نظرات (0)

همونطور که پردازنده اصلی یا CPU نیاز به رم RAM داره تا دستورالعمل ها رو سریع تر انجام بده ، پردازنده گرافیکی یا GPU هم به حافظه RAM نیاز داره . اگه نمی دونید پردازنده چرا به رم نیاز. تکنولوژی به کار رفته داخل حافظه های رم چه برای CPU و چه برای GPU به DDR معروفه . فقط حافظه استفاده شده مخصوص پردازنده گرافیکی رو GDDR میگن . اینکه میگن گرافیک من 2 گیگه یا 4 گیگه منظورشون مقدار همین GDDR هست .

مهدی اکبری بازدید : 126 چهارشنبه 24 شهریور 1395 زمان : 8:46 نظرات (0)

‌ باس کارت گرافیک چیست ؟ گرافیک 256 بیت و 128 بیت چه فرقهایی دارند ؟  

باس کارت گرافیک یکی از ابهاماتی هست که موقع خرید کارت گرافیک واستون پیش میاد . 

مهدی اکبری بازدید : 59 سه شنبه 23 شهریور 1395 زمان : 8:54 نظرات (0)

در پروسه پردازش دستورات در CPU چهار مرحله اصلی وجود دارد: ۱- فراخوانی ۲- رمزگشایی ۳- پردازش و اجرا  ۴- بازنویسی. این چهار مرحله اصلی به ترتیب اجرا شده و فرآیند پردازش دستور به اتمام می‌رسد.

مهدی اکبری بازدید : 74 سه شنبه 23 شهریور 1395 زمان : 8:51 نظرات (0)

هسته‌های پردازنده، درواقع پردازنده‌های مستقلی هستند که هر یک به صورت جداگانه دستورات را پردازش می‌کند. امروزه پردازنده‌ها معمولاً دارای بیش از یک هسته هستند که به کاربران این امکان را فراهم می‌کنند که مجموعه دستورات یا برنامه‌های خود را با استفاده از پردازش موازی (Parallel Computing) سریع تر از قبل اجرا کنند.

مهدی اکبری بازدید : 72 سه شنبه 23 شهریور 1395 زمان : 8:49 نظرات (0)

مورد دیگری که معمولاً از سرعت نیز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، حافظه نهان (Cache) پردازنده است. حافظه نهان می‌تواند دارای چند لایه باشد که با حرف L نشان داده می‌شود. معمولاً پردازنده‌ها تا ۳ لایه حافظه نهان دارند که لایه اول (L1) نسبت به دوم (L2) و دوم نیز نسبت به سوم (L3) دارای سرعت بیشتر و حافظه کمتری است. حافظه نهان معمولاً تا چند ده مگابایت می‌تواند فضا برای ذخیره کردن داشته باشد که هرچه این فضا بیشتر باشد، قیمت پردازنده نیز بالاتر خواهد رفت.

مهدی اکبری بازدید : 55 سه شنبه 23 شهریور 1395 زمان : 8:45 نظرات (0)

پردازنده‌ها معمولاً دارای ۳ شاخص مهم هستند که بر روی قیمت آن‌ها نیز تاثیر بسیاری می‌گذارند. این سه شاخص عبارت اند از:

سرعت پردازنده

یکی از مهمترین عوامل در انتخاب و خرید یک پردازنده سرعت کلاک (Clock Speed) آن است که برای همه هسته‌های آن معمولاً عددی ثابت است. 

تعداد صفحات : 2

تصویر : https://rozup.ir/thumb150/3079299/cryptotab-browser_social-post_vt-fullsize_7@2x.jpg
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 333
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 42
  • آی پی دیروز : 29
  • بازدید امروز : 57
  • باردید دیروز : 41
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 422
  • بازدید ماه : 1,074
  • بازدید سال : 8,274
  • بازدید کلی : 67,021